За земното и небесното в иконите

Публикувано от admin 11.06.2019 0 Коментари

Можете да стоите дълго време една икона на светеж, да търсите нещо в нейните духовни измерения, но при всички положения образът, който стои срещу вас има и своята земна история. Такива са иконите на много светци и дейци на християнската църква. Всеки е изобразен според канона, но и с характеристики на образа, които се доближават до земния образ на човека живял на земята. 

 

 

В християнската религия, човек се приближава до Бог като следва Христовия пример и се подчинява на божествените закони описани в свещените книги на библията. В този смисъл, иконите, изобразяващи светците съдържат в себе си както частица от земното, така и зачатие на небесното.

 

 

Не случайно първата икона, възприемана за такава е неръкотворния образ на Христос - Убрус. Този „Образ неръкотворен“ е създаден по свръхестествен път, но задава основите за канона, който и до днес се възприема при изографисването на християнските светци.

 

 

Няма как да не ви е правило впечатление колко различни са „безплътните лица“ върху иконите. Някои образи са на изключително достолепни старци, чиято пребожия мъдрост искри от всяка частица на техния лик, други икони изобразяват лица на невинни младежи, какъвто например е образът на св. Георги. Някои са белокоси, други са оплешивели, ангелите пък съчетават едновременно чертите на мъжкия и женския образ.

 

 

Ако за образа на ангелите стои различна концепция, то за светиите живели на земята целта е била винаги да се възпроизвежда най-близко образ до истинския човек. Така канонът запазва образа за през вековете напред и той продължава да се възпроизвежда. Дори това да не е реален портрет, той загатва историята на човека живял някога и превърнал се в светец.  

 

 

Затова е много по-лесно да се разпознае и види земното в една икона. То обаче е така изобразено, че да насочва винаги към духовното. Всички символи и атрибути в една икона разказват история, която сочи към Бог и Христовата мисия на земята. Така че духовното е загатнато като път. То не е видимо за очите. Именно вътрешния взор на човека трябва да се задейства когато стои пред иконата и вижда най-различните символни точки, въздействащи като земен предмет изпълнен с духовен заряд.

 

 

Земното и небесното в иконите вървят ръка за ръка, като брат и сестра. Една свята връзка, която има за цел да въздигне човешката душа и да отвори сетивата й за духовните уроци. 

Остави коментар